Croaziera Costa Toscana a fost prima noastra vacanta de acest tip. Pe vas, din oras in oras, practic un stil nou de calatorie, despre care eram extrem de curiosi daca ne va placea sau nu.
Traseul a fost Dubai – Abu Dhabi – Doha – Muscat – Dubai cu cei de la Costa Toscana, insa inspiratia ne-a lovit dupa ce am urmarit postarile Aura Calatoreste de pe Insta, ceea ce iti recomand si tie. Ea a organizat la inceput de an o croaziera cu un grup de turisti pe acelasi vas, iar noi am preluat ideea pe cont propriu pentru alta perioada mai convenabila.
Daca te intereseaza cum e o vacanta de acest tip in zona UAE cu aceasta companie, atunci vei gasi informatii super utile povestite in articol, din experienta noastra recenta. Doar in Dubai sta vasul ancorat in port de vineri la pranz pana duminica la ora 23:30, iar in restul oraselor sta o singura zi (intervalul orar variaza de la caz la caz). Iata programul nostru pe zile:
- Dubai – sambata & duminica (plecare la 23:30)
- Abu Dhabi – luni (09:00-22:00)
- Doha (Qatar) – marti (12:00-22:00)
- Zi pe mare full – miercuri
- Muscat (Oman) – joi (07:00-17:00)
- Dubai – vineri (de la ore 13:00) si sambata pana la ora debarcarii (despre care am povestit la finalul articolului).
Perioada calatoriei? Inceput de februarie 2024
Durata? 7 zile pe vas si 2 la hotel, inainte si dupa croaziera.
Transportul Bucuresti – Dubai si retur l-am luat pe cont propriu cu Wizz Air si o sa povestesc mai multe despre el in articolul despre Dubai. Dar, pentru cei interesati de acest detaliu in vederea croazierei, Costa vinde inclusiv transportul cu avionul pana si de la portul de imbarcare.
Cum am rezervat croaziera Costa Toscana?
Simplu, direct de pe site-ul Costa. Am ales destinatia, numarul de zile si portul de imbarcare (Dubai) si am platit 100 eur pt rezervarea vacantei, cu cateva luni inainte de momentul plecarii. Cu maxim 30 zile inainte de plecare trebuie achitata diferenta de bani, foarte simplu, cu cardul, direct pe site-ul lor.
Tipul cabinei dicteaza si pretul croazierei, asa ca asta depinde de preferinta si bugetul fiecaruia. Poti alege dintre 4 tipuri de cabine:
- cabina fara geam
- cabina cu geam
- cabina cu balcon
- cabina cu terasa si sezlong
Diferenta de pret intre fiecare tip de cabina este de aprox 250 eur, astfel ca cel mai ieftin pret il platesti pentru o cabina interioara fara geam, iar daca vrei o cabina cu terasa te va costa in medie cu 1000 eur mai mult. Noi am beneficiat de un upgrade gratuit surpriza, asa ca desi am rezervat o cabina cu geam, am primit una cu balcon. Trebuie sa recunosc faptul ca lumina naturala pe care o ai in cabina darorita balconului e un mare plus. Asta pe langa faptul ca poti lua pulsul vremii mai usor si poti savura privelistea din porturi chiar in pijama.
In pretul final al croazierei intra pe langa cabina selectata si mesele si bauturile din timpul mesei (o paleta limitata de bauturi, in principal non alcoolice). Adica default-ul este varianta de cruise all inclusive.
Separat, poti lua anumite pachete de bauturi (My Drinks sau My Drinks plus), care iti ofera bauturi mult mai variate si nelimitate la bord, atat alcoolice cat si non alcoolice. Iar acestea sunt disponibile la baruri oricand, adica si in afara intervalelor de masa. Ca idee, noi am avut pachetul My Drinks, care a costat in jur de 450 eur / 2 persoane / o saptamana. Daca nu ai de gand sa stai foarte mult ziua pe vas (pentru ca vizitezi orasele in care ancoreaza) si nici nu bei prea mult nu merita. Iti poti lua lejer fiecare bautura contra cost si la final cel mai probabil vei plati mai putin pe baturi decat ai da pe pachetul My Drinks. Important de retinut este faptul ca daca un membru al rezervarii a optat pentru un anumit pachet, toti cei inclusi in rezervare trebuia sa aleaga acelasi pachet.
In concluzie, costul nostru pentru croaziera, optand pentru cabina cu geam si pachetul My Drinks a fost de 1600 eur / 2 persoane. Cost la care s-a mai adaugat o taxa de 11 eur/zi/persoana pentru serviciile de pe vas (un fel de bacsis colectiv pentru angajati) care s-a retras zilnic de pe card pe parcusul croazierei. Asdar, costul total a fost 1754 Eur. Plus transportul din Romania pana in UAE despre care voi povesti separat.
Pont: daca iti faci cont Costa Club Blue ai discount 5% la pretul initial al croazierei + reduceri semnificative la serviciile de pe vas. De asemenea, mai ai 10% reducere la urmatoarea croaziera Costa.
Ce trebuie sa stii inainte de imbarcare?
- Customizeaza cat mai mult detaliile croazierei. E important ca inainte de croaziera sa iti customizezi pe cat posibil experienta direct pe site ul My Costa. Aici poti alege excursiile pe care vrei sa le faci in orasele in care acosteaza vasul, tipul de internet pe vas, restaurantul si ora la care vrei sa servesti cina si tot asa.
- Descarca aplicatia Costa din App Store sau Google Play, pentru ca vei avea informatii interesante despre vas, facilitati si organizare. Odata conectat la reteaua de net de pe Costa Toscana vei avea acces la meniurile restaurantelor si barurilor, orarul acestora si al activitatilor de la bord, la ora de plecare din fiecare port si multe altele.
- Completeaza web check-in-ul care va fi disponibil in contul tau Costa cu aprox 10 zile inainte de plecare. E un proces scurt si rapid in care completezi date din pasaport, date de contact si o declaratie de sanatate pe proprie raspundere. In baza acestui check-in iti vor fi generate boarding pass urile, pe care iti recomand sa le printezi si sa le ai la tine in momentul imbarcarii.
- Acorda atentiei orei de imbarcare ce ti se aloca automat cu ceva zile inainte de croaziera si pe care o primesti pe mail. Intervalele de imbarcare difera de la port la port, asa ca ce zic aici nu e o practica generala, ci doar experienta noastra pentru punctul de pornire Dubai. De ex, ni s-a alocat ora 1 am pe 4 februarie, desi croaziera noastra avea data de start 3 februarie. Cum nu ne avantaja deloc ora alocata de ei, am sunat in callcenter Costa si ne-au ajutat imediat cu schimbarea orei cu ora 15:00 pe data de 3.
Cum se desfasoara imbarcarea pe vasul de croaziera?
Super organizat si rapid. Totul e sa respecti ora indicata si sa te prezinti in port cu pasaportul, bagajul mare si boarding pass-ul.
- Pasul 1 – lasi bagajele mari de tip troller la check in, pentru ca iti vor fi etichetate si transportate direct in cabina de catre angajatii Costa. Atentie la ghiozdane si bagaje mai mici, pentru ca acestea vor ramane la tine, nu le poti lasa la check in.
- Treci de poarta de Security, la fel ca la controlul din aeroporturi, unde iti sunt scanate bagajele si treci prin poarta cu senzori
- Lasi pasapoartele la un ghiseu special (noi le-am recuperat la revenirea in Dubai, deci pana atunci raman la reprezentantii Costa)
- Primesti cardul Costa, care reprezinta atat cheia de acces in cabina, cat si actul tau de identitate la fiecare coborare si urcare pe vas. Acest card iti va fi scanat si la restaurantele si barurile de pe vas de care ori consumi ceva si la fiecare plecare in excursiile achizitionate de la Costa.
- Gata, esti deja on board:) Practic te poti bucura de toate facilitatile vasului, poti servi ce doresti de la baruri, restaurante etc. Trebuie sa stii insa ca bagajele mari iti vor fi aduse in cabina in cateva ore de la imbarcare (aprox 4-5 ore maxim), iar accesul in cabina iti este recomandat dupa ora 17:00. Am vazut ca majoritatea cabinelor erau gata insa mai devreme, asa ca posibil sa nu trebuiasca sa astepti deloc si sa te duci direct in cabina.
Cum este vasul Costa Toscana?
Super frumos si grandios. Desi stiam ca e imens, ca un adevarat oras plutitor, in momentul in care il vezi in realitate impactul este mult mai mare. O adevarata imensitate de vapor, pe care nu il poti cuprinde in nicio poza integral:))
In total are 19 punti, 11 restaurante, 19 baruri si cafenele, 13 piscine si jacuzzi-uri, un Aqua Park cu tobogan, o galerie comerciala cu haine, genti, ceasuri, parfumuri, mii de cabine, un SPA cu o camera cu zapada, un cazino si mai multe studiouri pentru poze profesionale. Iar cireasa de pe tort sunt un Skywalk superb pe care te poti plimba admirand de la inaltime imprejurimile si apusul si o podea transparenta prin care vezi direct jacuzzi-urile de la Infinity bar-ul de la etajul 7 si dara frumoasa lasata in urma de vapor in mare,
Toate spatiile de pe vas sunt foarte bine intretinute, mereu curate, mancarea din restaurante extrem de gustoasa si diversa, iar barurile au tot felul de cocktail-uri si bauturi servite cu mult bun gust. In spatiile comune sunt foarte multe canapele, fotolii, scaune, sezlonguri de plaja, mese, astfel incat tot timpul gasesti un loc liber in functie de preferinta ta, indiferent unde vrei sa stai.
Pe puntile superioare sunt amplasate piscinele (atat in interior cat si in exterior), impreuna cu sezlonguri de plaja care pot fi mutate la soare sau la umbra, dupa gust. Tot aici sunt leagane, baruri peste baruri, inghetata, clatite cu Nutella, mancare “sanatoasa” gen salate si multe altele.
Iar jacuzzi-ul infinity de la etajul 7 e absolut de vis!
Cum platesti serviciile extra de la bord?
Prin intermediul cardului Costa, asociat unui card bancar sau alimentat prin depunerea de cash la automatele de pe vas.
In ziua in care te imbarci sau maxim in urmatoarea zi trebuie sa treci pe la automatele de pe vas pentru a stabili metoda prin care vei achita tot ce consumi extra pe vas: excursiile, internetul, cumparaturile si taxa obligatorie de 11 eur / persoana / zi. Daca alegi sa asociezi un card bancar iti vor fi retrasi banii datorati automat pe masura ce consumi, iar daca alegi sa alimentezi cash va trebui sa achiti tot ce datorezi pana maxim in dimineata debarcarii (accepta doar EUR cash, USD nu).
Odata asociata o metoda de plata, tot ce ai de facut este sa tii mereu la tine cardul Costa, pentru ca iti va fi scanat la fiecare restaurant, bar, magazin etc de pe vas. Vei avea acces continuu la suma datorata in aplicatia Costa, categoria Expenses.
Se simte miscarea pe vas?
Raspunsul este NU. Vasul este imens si extrem de stabil, iar miscarea lui NU se simte nicidecum ca pe o barca mai mica, asa ca acel leganat, hatanat sau mai stiu eu ce descrieri nu-si au locul atunci cand vorbim de Costa Toscana. Cel putin in zona UAE unde ne-am plimbat si noi a fost si vremea foarte frumoasa, fara valuri serioase, ceea ce cu siguranta a ajutat la impresia generala. Nu stiu daca in vacantele pe Mediterana de exemplu exerienta e diferita, insa strict pentru UAE miscarea vasului nu reprezinta o problema, este imperceptibila 99.9% din timp. Eu una nu-mi dadeam seama nici ca pleca vasul din port, d-apoi ca mergea lin pe mare…
Cum arata cabina Costa Toscana?
Sincer, mi s-a parut superba. O cabina destul de mare, cu absolut tot ce ai nevoie. Colorata, cu design interesant, pat foarte mare si confortabil, canapea, birou, multe spatii de depozitare, TV, balcon, baie cu cabina de dus, uscator de par, telefon pentru a contacta facil toate serviciile de pe vas…ce sa mai, nu ne-a lipsit nimic.
In fiecare zi se facea curat in cabina, se schimbau prosoapele, servicii de curatenie exemplare, demne de un hotel de 5 stele.
PS: O sa gasesti in cabina si prosoape pentru piscina, asa ca nu-ti aglomera bagajul cu ele in caz ca aveai de gand.
Mesele la bordul vasului
Pachetul standard vandut de Costa este cel All inclusive. Asta inseamna ca ai toate mesele incluse in pret (mic dejun, pranz, cina si gustarile de dupamasa) prin intermediul a 4-5 restaurante.
Micul dejun si pranzul sunt bufet suedez si in general intervalul de servire e 07:00-11:00 si 12:00-15:00, dar programul depinde de zi, astfel incat sa nu pierzi masa daca ai vreo excursie cu plecare la ora 07:00 sau 12:00 de ex. De asemenea, nu toate restaurantele au acelasi program, prin urmare verifica mereu in aplicatia Costa in ce interval e deschis fiecare restaurant si cat de aglomerat este. Da, ai si aceasta info in app, ca sa stii la ce sa astepti.
Cu cina e alt sistem, adica servire a la carte. Sunt 2 intervale orare in care poti veni la cina (intre 19:00-20:45 sau intre 21:15-22:30), iar daca nu alegi intervalul dorit inainte de croaziera din My Costa (vezi ce am scris mai sus la sectiunea despre customizarea experientei), iti vor aloca ei unul automat. Acesta va trebui respectat pe tot parcursul vacantei, astfel ca nu poti alege sa mananci o seara de la 19:00 si o seara de la 21:00. De principiu nu poti schimba intervalul ales / alocat initial pe parcursul croazierei, insa se mai fac exceptii daca vorbesti la restaurant sau la receptie despre asta in functie de nevoie.
La cina exista in fiecare seara alt meniu si fiecare pasager alege un starter, un fel intai, un fel doi si un desert din aprox 3-4 optiuni / per fiecare categorie. Ele sunt gandite in asa fel incat sa imbine gusturile tuturor, asa ca ai mereu ceva de ales si daca esti vegetarian, preferi peste sau vita sau orice altceva. Totodata, au meniuri speciale pentru copii, adaptate preferintelor lor, asa ca optiunile sunt cu adevarat diverse si foarte atent prezentate.
E bine de stiut ca la toate restaurantele incluse in pretul croazierei se serveste acelasi meniu, asa ca nu alerga dupa unul anume decat daca te intereseaza in mod special decorul acestuia. La cele cu plata evident fiecare are alt meniu, ce poate fi consultat in app, iar daca optezi pentru unul din ele nu uita sa iti faci rezervare in prealabil.
In general pe parcursul zilei cel mai aglomerat restaurant este Sagra dei Sapori de la etajul 8, aici existand cele mai multe optiuni de preparate si o terasa exteroara pe care se poate servi masa. Noi nu prea am ajuns aici pentru ca era muuulta lume si gaseam absolut tot ce ne trebuia la restaurantul nostru preferat de la etajul 6, La Maremma.
Cum e bautura pe vas?
In timpul meselor ai acces la bauturi precum apa, cafea, ceai si sucuri la discretie, iar la cina este si vinul inclus, insa doar cel standard pus de ei la dispozitie. Din ce am observat tot ce intra in oferta free (acel all inclusive standard fara My Drinks) este mai slab calitativ (de ex cafeaua era de filtru, vinul mediocru si tot asa).
Daca ai unul din pachetele My Drinks ai acces nelimitat la mult mai multe bauturi, atat in timpul meselor cat si in afara intervalelor de restaurant. Practic, la orice bar te duci cu cardul Costa ti se scaneaza si poti avea cafele de specialitate, cocktail-uri, bere, vin, cam tot ce iti poti dori.
Evident, mai este si varianta sa platesti fiecare bautura pe care o iei in afara orelor de masa, fara sa ai din start My Drinks inclus. Asa cum am zis la inceput, recomand varianta asta daca stii ca ziua esti mai mult la vizitat si seara nu ai nevoie de mai mult de una-doua bauturi. Preturile nu au fost enorme, de ex o cafea grozava la Kartell Caffee era 4.20 Eur iar un Aperol Spritz in jur de 10 Eur.
Cum e cu netul pe Costa Toscana?
Scump:)) Cum era si de asteptat, pe vas nu ai alta varianta decat sa ai net de la ei. Exista 3 pachete, ce pot fi rezervate in avans prin My Costa sau direct la fata locului, dupa imbarcare:
- Doar acces la Whats’App – 42 Eur
- Acces la WhatsApp si retele sociale (Facebook, Instagram, WeChat, Twitter, LinkedIn, Threema, Pinterest, Tumblr, TikTok, Snapchat, Kakao, Telegram): aprox 70-80 Eur (nu mai stiu cu precizie)
- Acces full: 120 Eur
E important de stiut ca toate cele 3 pachete se vand doar pe tot sejurul, nu pe o singura zi. De asemenea, accesul se face pe rand, nu se pot conecta 2 persoane simultan pe acelasi pachet de net. Mai e parca o varianta de net taxata la minut, dar nu m-a interesat prea tare intrucat deja rezervasem pachetul de Whats’App in avans.
Ca idee, internetul luat sub forma de e-sim pentru UAE nu mai era activ la foarte scurt timp de la momentul plecarilor din port (maxim 30 minute). Prin urmare, nu te baza pe el caci in timpul navigarii cu siguranta nu ai alta varianta decat net de la Costa.
Excursiile luate prin Costa
Cei de la Costa au un set de excursii in toate orasele in care acosteaza vasul, iar recomandarea mea este sa incerci sa le studiezi inainte de croaziera, pentru a fi sigur ca prinzi loc daca te tenteaza vreuna. Sau macar sa te inspire cu ce e de vazut in fiecare oras, daca preferi sa vizitezi pe cont propriu. Ele sunt disponibile pe site-ul My Costa (unde iti recomandam sa personalizezi cat poti) si desigur si in app pe vas, asa ca ai acces constant la informatii si in timpul croazierei.
Feeling-ul nostru a fost ca excursiile puse la dispozitie de ei sunt piperate. Bine, e oarecum firesc tinand cont de faptul ca te asteapta autocarul direct in port la iesirea de pe nava, ca ai ghid, ca te duce punct ochit punct lovit la fiecare atractie si tot asa. Noi am ales doua excursii de la Costa pentru Doha si pentru Muscat, tinand cont de faptul ca stateam o singura zi in fiecare oras si nu sunt dintre cele atat de turistice unde sa fi avut o alternativa mai buna. O sa povestesc despre ele in articolele separate pe care le voi scrie pe blog.
Programul de activitati la bord
Desi in app Costa vedeai mereu tot ce se intampla pe vas, ce activitati sunt, la ce ora, ce urmeaza, ce e la oferta, cand se deschid sau se inchid facilitatile si locurile de luat masa, in fiecare seara primeam in usa cabinei un pliant pentru a doua zi.
Acolo erau mentionate date despre traseul vasului, ora de ajuns si de plecat in urmatorul port, orarul activitatilor per categorii si tot felul de alte informatii utile, care sa iti faca viata mai usoara.
Varietatea de activitati e uriasa, asa ca in mod cert nu le poti prinde pe toate intr-o zi, probabil nici macar jumatate. De la programe sportive (zumba, dansuri, yoga, mers, baschet etc), de beauty, petreceri de zi la piscina sau de noapte (silent disco, white party, smoke party si altele), pana la programe destinate copiilor, sigur gaseai ceva atractiv de facut. Ca sa nu mai zic ca a avut loc pe vas si Voice of the Sea, cu 2 nopti de auditii si o noapte ca o finala, unde turistii calificati s-au intrecut care mai de care in concurs etalandu-si vocile:)
Poti iesi si urca oricand pe vas in timpul opririlor in orase?
Da. Atata timp cat vasul este ancorat in port si ai cardul Costa la tine poti iesi de pe vas si reveni de cate ori vrei, accesul fiind foarte facil. Desigur, atentie mare la ora anuntata pentru ca toti pasagerii sa fie la bord, pentru ca vasul nu asteapta pe nimeni, ci pleaca la ora anuntata.
Instructiuni de salvare la bord
Cine nu se gandeste la Titanic cand paseste pe un asa vas 🙂 Eu una m-am gandit pentru ca sunt si fana filmului, asa ca iti povestesc si despre masurile de siguranta doua vorbe. Inainte de plecarea vasului din portul de imbarcare, toti pasagerii trebuie sa treaca printr-un mic training, existand doua variante de a-l parcurge.
- Poti urmari un filmulet in app Costa si sa mergi la ora indicata sa ti se scaneze cardul Costa ca o confirmare a parcurgerii trainingului
- Daca nu reusesti varianta 1, cum nu am reusit nici noi caci eram gura casca prin Dubai la ora cu pricina, trebuie sa te prezinti fizic intr-o sala la o ora anume, si sa urmaresti trainingul live. Practic totul dureaza 15 minute, asculti indrumarile lor in caz de incidente si iti memorezi punctul de intalnire in care sa te prezinti daca se impute treaba pe vas si e cazul de evacuare rapida.
Procesul de debarcare de pe Costa Toscana
In ziua de stat full pe vas am avut in program si un mic training de debarcare, tinut fizic intr-o sala. Noi am fost de curiozitate, insa toate informatiile le vei gasi si in pliantul care ti se va pune in usa cabinei in ultima seara.
Pe scurt, in seara de dinaintea debarcarii primesti niste etichete cu o anumita culoare si un anumit numar, Acestea corespund unei ore de debarcare de pe vas care ti se aloca automat, pe care vei putea sa o schimbi mergand la receptia de pe vas, in caz ca nu te avantajeaza.
Aplici eticheta pe fiecare bagaj mare, urmand sa iti scoti toate bagajele mari pe coridor, in fata cabinei, pana la maxim ora 00:00 (asa a fost la noi in Dubai, probabil ora difera in functie de oras). Noaptea stewarzii le iau si le duc in port, pentru ca pasagerii sa le preia de la un anumit punct si la o anumita ora a doua zi, fara sa defileze sute de persoane cu bagaje prin vas, desigur.
Trollerele mai mici de tip carry on si ghiozdanele le poti tine in cabina fara probleme, iar a doua zi intre momentul check-out ului (ora 9:00) si momentul debarcarii le poti lasa intr-un punct anume de pe vas, mentionat tot in pliantul primit in seara anterioara. Astfel, te poti bucura in continuare de toate facilitatile vasului, poti lua mesele ca de obicei, fara sa cari bagaje dupa tine, insa nu vei mai putea merge in cabina, intrucat se pregateste pentru urmatoarea tura de imbarcare.
In cazul nostru a fost super simplu pentru ca am avut toate bagajele carry on. Asadar, nu am etichetat nimic si nu am depins de vreo ora de debarcare. Pur si simplu am plecat cand ne-a fost confortabil si potrivit planului.
Mie mi-a lasat o impresie super frumoasa vasul Costa Toscana, are atat de multa diversitate incat abia apuci sa vezi tot ceea ce ofera intr-o saptamana, asa ca de plictiseala nici nu poate fi vorba. Cu siguranta noi nu am avut timp sa incercam nici jumatate din tot ce pune vasul la dispozitie, dar ne propunem sa revenim candva pentru sezonul 2.
Urmeaza articolele despre Dubai, Abu Dhabi, Doha si Muscat, asa ca stai pe aproape.